Toppers van Transdev: Faouzi

“Ik kwam als jong broekie dit bedrijf binnen, maar het voelde al meteen als binnenkomen in een warm nest,” zegt Faouzi (38). Als medewerker Operational Support en Applicatiemanagement staat hij al bijna 13 jaar klaar om iedereen te ondersteunen met zijn kennis op IT-gebied. Tijdens zijn opleiding Informatica begon hij bij Transdev, toen nog op het Laapersveld in Hilversum, en is niet meer weggegaan. “Praktijk is de beste leerschool,” geeft hij lachend toe.

"Onze taak is om alles op computergebied operationeel te houden. We zorgen dat iedereen zijn werk kan blijven doen."


Of je nou niet kunt inloggen in een kantoorsysteem of er zijn problemen met een OV-applicatie; Faouzi en zijn collega’s van de IT-afdeling doen hun uiterste best het zo snel mogelijk op te lossen, elke dag weer. “Onze taak is om alles op computergebied operationeel te houden. We zorgen dat iedereen zijn werk kan blijven doen,” vertelt hij. “Ik begon als eerstelijns medewerker aan de servicedesk. Telefoontjes aannemen en zo veel mogelijk problemen direct oplossen. Nu werk ik meer tweedelijns; als er zaken zijn die mijn collega’s niet direct kunnen oplossen dan komt het veelal bij mij terecht. Vervolgens bepaal ik of ik er zelf mee aan de slag ga of dat ik het beter kan doorzetten naar een van de vele specialisten die we op de afdeling hebben.” De IT-afdeling is opgesplitst in een gedeelte met specialisten op het gebied van applicatiebeheer en een gedeelte gericht op systeembeheer. “Ik heb in de loop der tijd een soort van co√∂rdinerende rol op me genomen, dus ik probeer waar nodig aan te sturen en te zorgen dat de aangemaakte ‘tickets’ worden opgepikt door de juiste personen.”

"Het maakt me niet uit wie onze hulp nodig heeft, we doen voor iedereen ons best."


De groep collega’s binnen IT zijn volgens Faouzi een belangrijke factor. “Er is erg goed contact met collega’s onderling, er zijn korte lijnen waardoor we snel iets gedaan kunnen krijgen. Ook vind ik het belangrijk dat er geen drempel is om je collega’s om hulp te vragen. Samen sta je zoveel sterker.” Maar niet alleen binnen de afdeling is collegialiteit belangrijk, meent hij. “We zijn allemaal collega’s binnen hetzelfde bedrijf. We zijn geen externe IT-service, we zijn net zo goed deel van Transdev als iedereen. Daarom is onderling respect belangrijk, dat is waar we in dit bedrijf in uitblinken.” Faouzi zal zijn kennis en kunde dan ook met net zoveel enthousiasme inzetten voor een chauffeur als voor bijvoorbeeld een directielid. “Het maakt me niet uit wie onze hulp nodig heeft, we doen voor iedereen ons best,” zegt hij stellig. En of je nou een zelfbenoemde digibeet bent of niet, de IT-medewerkers nemen graag de tijd voor iedereen: “soms kan iets in vijf minuten worden opgelost, soms duurt het een half uur of langer. Dat maakt mij niet uit, als je uiteindelijk maar weer verder kunt.”

Vooral in periodes waarin er nieuwe systemen of applicaties worden uitgerold binnen het bedrijf, hebben Faouzi en zijn collega’s veel werk om handen. “Vaak komen er dan wat kinderziektes aan het licht, dus dan zijn wij extra alert of alles goed gaat. Als de systemen eenmaal een tijdje in gebruik zijn, merken we dat de drukte wat afneemt. Wat betreft drukte fluctueert het bij ons nogal.” Toen de coronamaatregelen werden ingevoerd en het kantoorpersoneel thuis moest gaan werken, kwam er dan ook flink wat werk op Faouzi’s bord terecht en dat van zijn collega’s. “We hebben in korte tijd voor veel mensen moeten realiseren dat er veilig extern ingelogd kon worden op het systeem, dat was een behoorlijke klus. Gelukkig is de rust inmiddels een beetje wedergekeerd. Al is thuiswerken met kinderen ook een hele uitdaging soms, kan ik uit ervaring zeggen!”