Toppers van Transdev: John

Als Wagenparkbeheerder is John gespecialiseerd in het afhandelen van schades. Hij heeft contact met de verzekering en regelt het herstel. Ook coördineert hij voor de ingang van een nieuwe concessie allerlei zaken, zoals in- en uitstroom van de bussen, de uitbouw van de periferie en de afname van nieuwe bussen.

“De mening van de buschauffeurs is leidend voor Transdev. Als het bijdraagt aan hun veiligheid en zij zich er goed bij voelen, investeer ik hier graag in. Als er echt wordt besloten om in alle bussen een protectiescherm te plaatsen, moeten zij ermee werken.” 


Begin maart kwam er een bijzondere taak bij voor John. Hij werd benaderd met de vraag of hij een oplossing kon vinden voor een veilige werkplek voor buschauffeurs. In verband met de kans op besmetting met het coronavirus is in maart besloten om de voordeur van de bussen dicht te houden. Reizigers stappen nu via de achterdeur in. Deze noodoplossing is niet ideaal: buschauffeurs kunnen minder service bieden aan reizigers en geen los kaartje verkopen. Met het gevolg dat het aantal zwartrijders en het aantal incidenten is gestegen, terwijl we veel minder passagiers vervoeren. “Ik kreeg daarom de vraag om een alternatief te bedenken. Een tijdelijke oplossing waarmee de buschauffeur onder veilige omstandigheden wel de vertrouwde service kan bieden aan reizigers.”, vertelt John.

Bij het vinden van een alternatieve oplossing heeft John een duidelijke prioriteit: “Veiligheid staat op nummer 1. Ik overleg daarom ook met het RDW. Je mag natuurlijk niet zomaar aanpassingen in de voertuigen doen die bijvoorbeeld de vluchtweg veranderen. Ik heb het idee van een protectiescherm van plexiglas bij het RDW getoetst alvorens te gaan testen. Het RDW is akkoord, zolang we aan alle voorschriften voor veiligheid voldoen. Zo is het wenselijk dat je als buschauffeur direct in de spiegel kunt kijken. Hetzij zonder plexiglas, hetzij volledig door plexiglas. Het plexiglas mag je zicht op de spiegel niet belemmeren. Aangezien we per bustype maatwerk moeten bedenken, blijft het RDW ook betrokken.”

Maatwerk is van groot belang bij de protectieschermen. Wat bij het ene type bus werkt, werkt niet bij het andere type bus. “In eerste instantie werd me gevraagd om aan een tijdelijk prototype voor enkele weken te werken. Dus ben ik met één type dik plexiglas gaan testen in twee bussen. Nu de coronacrisis langer duurt, weten we dat zo’n protectiescherm langer dan een paar weken mee zal moeten gaan. Maanden, of misschien zelfs wel jaren. Daarom ben ik met meer prototypes en in meer bustypes gaan testen. Met andere formaten en andere posities van de ticketbox en pinautomaat. We hebben zoveel soorten en smaken bussen in dit bedrijf, ik moet echt maatwerk gaan leveren per vestiging.”

“In april is er een bijeenkomst georganiseerd met de landelijke Ondernemingsraad, het MTZ comité en iemand van de Academy. Samen met een collega van Inkoop hebben we toen laten zien hoe deze oplossing er in een viertal type bussen uit zou zien. Ook hebben we toen met twee bussen met protectiescherm gereden. De reacties waren positief. Toen kwam zelfs de vraag of dit misschien een permanente oplossing zou kunnen zijn. Het biedt meer veiligheid voor buschauffeurs en is ook nog lekker warm in de winter. Daarna zijn we uitgebreider gaan testen met diverse materialen, tijdens de daadwerkelijke dienstregeling. Want de mening van chauffeurs is natuurlijk essentieel.” 

Buschauffeurs die de prototypes testen, kunnen hun mening geven via een evaluatieformulier. En dat doen ze gelukkig massaal. “Van een stuk of zes, zeven vestigingen krijg ik alleen maar positieve feedback. Daar wordt me ook gevraagd of we hier geen permanente oplossing van kunnen maken.” De buschauffeurs die zo positief reageren, hebben bijna allemaal gereden met hetzelfde prototype. Niet alle prototypes kunnen op enthousiasme reageren: “Voor de bussen die in Hermes-gebied rijden, zijn weer andere wensen kenbaar gemaakt. Daar gaan we volgende week een ander prototype monteren. De buschauffeurs hadden vooral heel veel last van reflectie van zonlicht, het scherm schittert dan enorm. Niet veilig dus. Zelf heb ik half maart proefgereden met plexiglas, toen heb ik geen schittering gezien. Maar ja, toen scheen de zon nog niet zo veel als nu. Volgens de producent neemt de schittering af als het scherm ouder wordt en regelmatig schoongemaakt is. Ik heb daarom nu een proefstuk staan dat ik een paar keer per dag onder handen neem met schoonmaakmiddel, eens zien of de reflectie inderdaad minder wordt.”

“We blijven het protectiescherm dus verder ontwikkelen. Het prototype dat zoveel enthousiaste reacties oplevert, lijkt me een goede optie. Naar omstandigheden de beste oplossing. We hebben de vooringang nodig om onze reizigers welkom te heten en kaartjes te verkopen. Dus we zullen toch concessies moeten doen, de ideale aanpassing voor iedere chauffeur is er nog niet. Maar we zorgen ervoor dat we in elk geval de beste en de veiligste oplossing leveren.”