Toppers van Transdev: Esther

“Sinds half maart ben ik mijn woonplaats niet meer uit geweest, ik begin mijn collega’s nu wel echt te missen”, zegt Esther. Normaal gesproken werkt ze een half uur verderop bij de klantenservice van Connexxion in IJsselmuiden, maar de afgelopen maanden ‘gewoon’ vanuit haar huis in Meppel. Zittend in haar zonovergoten tuin vertelt Esther over hoe haar werk er de afgelopen weken uit heeft gezien. “Het is natuurlijk iets rustiger de laatste tijd. Dat is maar goed ook, want thuiswerken combineren met twee schoolgaande kinderen is soms een flinke uitdaging,” zegt ze lachend, terwijl ze knikt naar haar twee zoons die door het huis rennen.

“Thuiswerken gaat gelukkig prima, maar ik kan niet wachten om weer op kantoor aan de slag te gaan!”


In 2003 begon Esther bij het callcenter van de Connexxion-klantenservice, maar sinds 2005 is ze werkzaam op kantoor bij de klantenservice voor de taxi-afdeling, waar centraal alle taxi-regio’s in het land bediend worden. “We zitten daar samen met de collega’s van klantenbeheer en het OV-deel van de klantenservice, waardoor we snel kunnen schakelen indien nodig. Maar nu is dat dus even anders,” zegt ze. “Je mist met het thuiswerken naast een stukje efficiĆ«ntie toch ook wel het sociale deel van je werk, de collega’s, de gezelligheid. Daarnaast vind ik drukte ergens ook wel fijn, dat werkt voor mij toch lekkerder dan deze rust.”
 
“Er rijden nu minder taxi-ritten, zo gaan bijvoorbeeld de uitjes voor groepen ouderen niet door. Even geen ritjes naar de biljart- of bridgeclub, dat ligt stil. Dat zorgt er wel voor dat we nu iets meer de tijd hebben om nog meer persoonlijke aandacht te geven aan de klanten die onze hulp vragen.” Goed voorlichten is nu dan ook belangrijker dan ooit, vindt Esther: “we krijgen vragen van mensen die zich oprecht zorgen maken of ze nog wel met de taxi mogen. Die leg ik uit dat het hun eigen verantwoordelijkheid is om te bepalen of de reis noodzakelijk is, maar dat we niemand weigeren.” Ook blijken er in de praktijk situaties te ontstaan waarbij vooral ouderen soms even niet weten hoe te handelen. “Een dame van in de 90, een vaste klant, maakte zich druk omdat we even geen contante betalingen accepteren. We hebben toen afgesproken dat ze op rekening kan reizen. Het is fijn om mensen zo gerust te kunnen stellen.”

Esther is blij dat ze haar werk thuis kan voortzetten. “Niemand was hier op voorbereid, dus dat het bedrijf zo snel heeft gehandeld wat betreft de omschakeling naar thuiswerken vind ik erg bewonderenswaardig.” Maar zoals veel Transdev-werknemers zullen beamen, is thuiswerken niet altijd ideaal: “het voelt inmiddels of je ‘24/7’ op je werk zit. Gelukkig mogen m’n jongens inmiddels weer naar school en weer sporten, want die twee maakten het soms flink lastig om je op je werk te kunnen richten. Mijn man werkt gelukkig niet ook nog thuis, al had hij dan ook af en toe de kinderen onder z’n hoede kunnen nemen,” zegt ze lachend.
 
“Helaas is er nog geen zicht op wanneer we weer ‘normaal’ aan de slag kunnen,” zegt ze ietwat beteuterd. “Ik mis het wel. Ons kantoor schijnt in de tussentijd een verdieping omhoog te zijn verhuisd in het gebouw, dus dat heb ik ook nog niet gezien.” Toch houdt ze het nog wel even vol op deze manier, al hoopt ze net als iedereen waarschijnlijk dat het snel weer ‘bij het oude is’: “thuiswerken gaat gelukkig prima, maar ik kan niet wachten om weer op kantoor aan de slag te gaan!”