Toppers van Transdev: Ben

De afgelopen weken zijn er al veel ‘Toppers van Transdev’ aan bod gekomen. Stuk voor stuk met voornamelijk verhalen over de impact van het coronavirus op hun werk. Maar ondanks dat deze zware tijden veel invloed hebben, gaat het werk wel gewoon door. Zo ook voor Ben, concessiedirecteur bij Connexxion. Ben staat aan het hoofd van verschillende innovatieve projecten in onder andere de concessie Hoeksche Waard-Goeree Overflakkee (HWGO), zoals de nieuwe VDL-waterstofbussen.

“Gelukkig hebben we in deze tijd de technologie om makkelijk op afstand te kunnen overleggen, al is dat in mijn ogen nog steeds ondergeschikt aan een persoonlijk gesprek."


“Modulair bouwen, dat was het doel,” vertelt Ben over de waterstofbussen vanuit zijn kantoor in het Zuid-Hollandse Heinenoord. “We wilden de mogelijkheden verkennen om een soort standaardisatie te creĆ«ren, waarbij we bestaande bussen kunnen combineren met bijvoorbeeld deze nieuwe ‘waterstofaanhanger’, de zogeheten Range Extender.” Na een intensieve samenwerking met met veel verschillende partijen, onder andere de Provincie Zuid-Holland, de RDW en busbouwer VDL, staat het eerste goedgekeurde exemplaar klaar op het terrein van de vestiging in Heinenoord. Op korte termijn volgen er nog drie, waarna ze in gebruik genomen zullen worden in de concessie HWGO. “Nu de eerste bus van dit type de weg op mag, kunnen de chauffeurs worden opgeleid. Zo vraagt het rijden met de Range Extender om een DE-rijbewijs, het is immers een aanhanger. Maar ze krijgen ook theorieles over de werking van waterstof als brandstof, alsmede vanzelfsprekend de benodigde veiligheidsinstructies.”
 
“De aanhanger wordt gevuld met waterstof, waarmee het accupakket op het dak van de bus wordt gevoed,” legt Ben uit. Door deze constructie kan er een actieradius behaald worden van een indrukwekkende 400 kilometer. De Range Extender weegt maar liefst 3 ton, waarvan een groot gedeelte is toe te schrijven aan de constructie, naast het gewicht van de waterstoftanks zelf. “De tanks zijn, met het oog op veiligheid, dusdanig sterk uitgevoerd dat je er bij wijze van spreken met een legertank overheen zou kunnen rijden,” legt Ben lachend uit. “De RDW is meer dan zorgvuldig als het gaat om goedkeuring van dit soort experimentele voertuigen, dus dat was een uitdaging.” Uiteindelijk is, na enige vertraging mede door het coronavirus, de bus klaar voor gebruik. Naast deze vier nieuwe waterstofbussen heeft HWGO recent ook nog 20 ‘traditionele’ waterstofbussen van Solaris besteld.
 
Ben heeft ook de regio Zeeland en binnen de Metropoolregio Rotterdam Den Haag de Parkshuttle onder zijn hoede, waar ook hoog wordt ingezet op duurzaamheid en innovatie: “het was nog niet nodig volgens de concessieafspraken, maar in Zeeland gaan we voortijdig elektrische bussen inzetten.” Ook de Parkshuttle is een zeer prestigieus project. “Deze elektrisch aangedreven shuttles rijden al jaren tussen Rotterdam en Capelle aan den IJssel. Dit doen ze autonoom, dus zonder chauffeur, op een afgesloten traject. We zijn nu bijna zover dat we de inmiddels derde generatie in gebruik kunnen nemen, die ook tussen het overige verkeer zal gaan rijden, dus ‘mixed traffic’,” vertelt Ben trots.
 
Veel communicatie met veel partijen dus. “Gelukkig hebben we in deze tijd de technologie om makkelijk op afstand te kunnen overleggen, al is dat in mijn ogen nog steeds ondergeschikt aan een persoonlijk gesprek. Toch kunnen we op deze manier doorgaan met de komende tijd maatwerk leveren qua versoepelingen van de coronamaatregelen in het openbaar vervoer.”