Zero Emissie in Amstelland-Meerlanden

In april 2018 werd de grootste elektrische busvloot van Europa gelanceerd in concessie Amstelland-Meerlanden (AML). Maar liefst 100 elektrische bussen werden door Connexxion ingezet voor het vervoer op en rond Schiphol. Connexxion werd hiermee koploper op het gebied van Zero Emissie busvervoer. In 2021 volgen nog ruim 110 elektrische bussen.

Door elektrisch busvervoer als voorwaarde op te nemen in het aanbestedingstraject, gaf Vervoerregio Amsterdam (VRA) het startsignaal voor duurzame mobiliteit in de regio Amsterdam. De elektrische bussen spelen een belangrijke rol bij het reduceren van de Co2-uitstoot en het verbeteren van de leefbaarheid van deze drukke regio. De stille en schone bussen komen het wooncomfort ten goede.  Bovendien houdt een goed OV-netwerk de regio bereikbaar voor het groeiende aantal inwoners en forenzen.

Laadinfrastructuur

Als voorloper benut de omgeving als eerste de voordelen op het gebied van minder uitstoot, leefbaarheid en comfort. Maar natuurlijk leverde dit voor Connexxion ook leerzame uitdagingen op. Zo is de actieradius van de eerste lading bussen beperkt tot 70 kilometer. Hoe kan Connexxion dan toch 24/7 reizigers vervoeren? Met een slimme dienstregeling en een uitgebreide laadinfrastructuur.

AML bevindt zich in het hart van de Nederlandse economie. De elektrische bussen rijden 24/7 op en rond Schiphol. Samen leggen ze 30.000 elektrische kilometers per dag af. De laadinfrastructuur is hierop ingericht. Dankzij fast chargers kunnen de bussen in slechts 30 minuten voldoende ‘bijtanken’ om hun route te rijden. Daarnaast kunnen ze bij het depot in 4 of 5 uur volledig opladen. Om dit mogelijk te maken, zijn er vier grote laadstations (3 bij Schiphol, 1 in Amstelveen) en 5 losse laadstations op openbare locaties.

Ondertussen ontwikkelt de Zero Emissie technologie zich in rap tempo. De ruim 110 bussen die in 2021 instromen, hebben een actieradius van 300 kilometer. Deze snelle ontwikkelingen vragen om gespecialiseerd personeel. 500 buschauffeurs en monteurs in AML zijn opgeleid om zowel met klassieke dieselbussen als met Zero Emissie bussen te kunnen werken. Ook de collega’s die de dienstregeling maken, spelen in op de nieuwste ontwikkelingen rondom laadmomenten en batterijcapaciteit. In totaal zetten ongeveer 800 Connexxion-medewerkers zich in voor het duurzame vervoer in de regio AML.

Kennis delen

Connexxion heeft in korte tijd veel geleerd over elektrisch busvervoer en blijft steeds nieuwe kennis opdoen. Die delen we met onze partners, collega’s en stakeholders. Onze ZE-experts hebben regelmatig overleg met medewerkers van GVB, VRA en de Stad Amsterdam om kennis te delen. Ook organiseren we regelmatig kennissessies en workshops. Jaarlijks ontvangen we delegaties uit allerlei landen die graag meer willen weten over onze werkwijze.
In juli 2019 kwam de internationale vervoersector bijeen in Amsterdam voor het Transdev Zero Emission Living Lab. Ruim 100 mensen uit 14 landen uit vrijwel alle werelddelen kwamen samen om kennis over zero emissie vervoer te delen. Eén van de sprekers op het event was Sharon Dijksma, wethouder Verkeer en Vervoer, Water en Luchtkwaliteit van de gemeente Amsterdam en voorzitter van het dagelijks bestuur van de VRA. Vanuit die rol is zij opdrachtgever voor het OV in en rond Amsterdam. Dijksma: "Sinds de lancering van de 100 elektrische bussen in de regio Amstelland-Meerlanden heeft Transdev-dochter Connexxion laten zien dat publiek-private samenwerking echt bijdraagt aan de realisatie van uitstootvrij OV. Ondanks de vele uitdagingen - technologisch, ruimtelijk, operationeel en economisch - is dit innovatieve netwerk een succes en zal de komende jaren verder groeien."