FAQ's
-
Wanneer je reist op saldo betaal je een basistarief plus een bedrag voor elke gereisde kilometer. Lees hier meer over reizen op saldo met een OV-chipkaart en betaalpas.
-
Bekijk alle beschikbare buskaartjes in de webshop. Hier vind je ook de kaartjes terug die verkocht worden bij de buschauffeur.
-
In verschillende vervoersgebieden gebruiken we verschillende kassa's. Bij de een krijg je een buskaartje en bij de ander krijg je een geprint bonnetje dat als vervoerbewijs dient.
-
Ben je het niet eens met je boete? Dan kun je binnen 7 dagen bezwaar maken.
> Lees meer over boetes, rituitrijkaarten en de bezwaarprocedure -
- Controleer de ingangsdatum van je abonnement in je orderbevestiging (e-mail).
- Controleer het geldigheidsgebied. Als je namelijk buiten het reisgebied reist, is het abonnement niet geldig en wordt er saldo afgeschreven. Als je dan niet voldoende saldo op je OV-chipkaart hebt, kun je niet inchecken.
- Kloppen reisgebied en ingangsdatum en werkt het product toch niet? Neem dan contact op met onze klantenservice.
-
In onze bussen in Nederland kun je niet met contant geld te betalen. Dat doen we om de sociale veiligheid in de bus te vergroten voor onze medewerkers en onze reizigers. Er zijn genoeg andere mogelijkheden:
1. in- en uitchecken met betaalpas, credit card of mobiel (OVpay)
2. in- en uitchecken met je OV-chipkaart
3. vooraf een e-ticket kopen in onze webshop
4. vooraf een m-ticket kopen via de Tranzer app
5. met je pinpas of creditcard een papieren kaartje bij de buschauffeur kopen
Wil je toch een kaartje kopen met contant geld? Dat kan bij één van de verkooppunten buiten de bus. -
Natuurlijk kun je ook met de bus als je geen betaalpas bij je hebt, ook al is het niet meer mogelijk om in de bus met contant geld te betalen. Dat doen we om de veiligheid in de bus te vergroten voor onze medewerkers en onze reizigers.
Heb je geen betaalpas bij je, dan kun je nog op de volgende manieren in- en uitchecken:- In- en uitchecken met de betaalapp op je telefoon of smartwatch. Heel handig! Meer weten? Kijk eens op www.transdev.nl/ovpay
- Je kunt via onze website voor je reis start een e-ticket (digitaal) of via de gratis Tranzer-app een m-ticket (met barcode) kopen.
- Wil je toch een kaartje kopen met contant geld? Dat kan bij één van de verkooppunten buiten de bus.
-
Tegenwoordig kun je in -en uitchecken met:
- Een betaalpas van ABN AMRO, ASN Bank, bunq, ING, Knab, Rabobank, RegioBank, SNS of de VISA betaalpas van Triodos.
- Een debit- of creditcard van Maestro, V PAY, Mastercard of Visa.
- Een betaalpas op je mobiel.
- Nederlandse en buitenlandse bankpassen aangesloten bij Maestro
- Visa creditcard
- MasterCard creditcard
- American Express creditcard
- V-Pay betaalmethode
-
Vervelend dat je OV-chipkaart kapot of kwijt is. Gelukkig is dit goed op te lossen!
Als je anonieme OV-chipkaart kapot of kwijt is kun je je saldo terugvragen en een nieuwe OV-chipkaart kopen, maar het is nog makkelijker om voortaan met je betaalpas, creditcard of mobiel in- en uit te checken (OVpay).
Dan bespaar je ook nog € 7,50 (de kosten van een nieuwe OV-chipkaart) en heb je een plastic pasje minder in je portemonnee.
Had je een persoonlijke OV-chipkaart zonder leeftijdskorting of abonnement? Dan kun je voortaan net zo goed met je betaalpas, creditcard of mobiel in- en uitchecken (OVpay). Dan bespaar je ook nog eens € 11 (de kosten van een vervangende persoonlijke OV-chipkaart) en heb je een plastic pasje minder in je portemonnee.
Had je een persoonlijke OV-chipkaart mét leeftijdskorting of een abonnement? Dan kun je een vervangende persoonlijke OV-chipkaart aanvragen. Deze kost € 11. Let op: vraag geen nieuwe OV-chipkaart aan.
Als er een abonnement op je OV-chipkaart stond, kun je een tijdelijk abonnement aanvragen.
> Lees meer over een vervangende OV-chipkaart en het terugvragen van je saldo -
Je kunt een vervangende persoonlijke OV-chipkaart aanvragen. Deze kost € 11. Let op: vraag geen nieuwe OV-chipkaart aan.
> Lees meer over OV-chipkaart vervangen op OV-chipkaart.nl -
Dan heb je geen geldig vervoerbewijs meer en zul je een nieuw kaartje moeten kopen. Tip: als je voortaan met je betaalpas in- en uitcheckt (www.ovpay.nl) of een digitaal kaartje koopt (e-ticket) kun je geen kaartje kwijtraken.