Inwoners van Flevoland en NW Overijssel die gebruik maken van de bussen van OV Regio IJsselmond geven het vervoerbedrijf een 7,5 als rapportcijfer. Dat bleek tijdens de presentatie van de OV-Klantenbarometer, het jaarlijkse onderzoek naar de kwaliteit van het openbaar vervoer in Nederland.

In 2015 was het cijfer een 7,4, dit jaar viel het met een 7,5 nog iets hoger uit. Maar liefst vier kwaliteitsaspecten scoorden een 8 of hoger:

• Vriendelijkheid 8,0
• Zitplaats 8,2
• Gebruiksgemak OV-chipkaart 8,5
• Gemak instappen 8,6

Verder reden de bussen volgens de reizigers beter op tijd, de score op het kwaliteitsaspect punctualiteit ging van een 7,1 naar een 7,3.

Aandachtspunten met een score onder de 6 zijn tarief (5,2) en informatie vertragingen (5,5).
Reizen per openbaar vervoer wordt vaak als duur beschouwd. Met de introductie van een dagkaart op 1 februari jl., die recht geeft op een dag onbeperkt reizen met de bus in de provincies Flevoland (excl. Almere en Lelystad), Overijssel en Gelderland hoopt OV Regio IJsselmond samen met de collega vervoerders het reizen met de bus aantrekkelijker te maken.

Actuele informatie bij vertragingen vinden reizigers belangrijk. OV Regio IJsselmond probeert daarin te voorzien door actuele reisinformatie te verstrekken via de app. Heeft een bus vertraging dan is het aantal minuten dat de bus te laat is zichtbaar op de app. Ook op de site is de informatie actueel.

Terug