Reizigers in de regio Arnhem Nijmegen zijn positief over het openbaar vervoer in deze regio. Dat bleek tijdens de presentatie van de OV-Klantenbarometer, het jaarlijkse onderzoek naar de kwaliteit van het openbaar vervoer.

 


De bussen in de regio Arnhem Nijmegen kregen een 7,7 als rapportcijfer (net zoals in 2015), en dat is nog 0,1 hoger dan het landelijke gemiddelde cijfer. Er waren nauwelijks verschillen in beoordeling op de diverse kwaliteitsaspecten, deze vertonen in 2016 t.o.v. 2015 een stabiel beeld. Van de 15 kwaliteitsaspecten scoorden er 4 hoger dan een 8:

• Gemak kopen vervoerbewijs/laden 8,1
• Gebruiksgemak OV-chipkaart 8,3
• Zitplaats 8,5
• Gemak instappen 8,6

Conny Bieze gedeputeerde mobiliteit provincie Gelderland: “Ik ben trots op deze constante waardering voor het openbaar vervoer in Arnhem en Nijmegen en de regio. Er kan altijd iets verbeterd worden. Goed dat we daaraan blijven werken.”.

Informatie over vertragingen blijft een belangrijk verbeterpunt. Hermes, de vervoerder die onder de merknaam Breng het openbaar vervoer verzorgt, besteedt hier veel aandacht aan.  Zo verstrekt Hermes actuele reisinformatie via de app. Heeft een bus vertraging dan is het aantal minuten dat de bus te laat is zichtbaar. Ook op de site is de informatie actueel.

Met de Stappover app kan een reiziger zelf een overstap regelen op een aansluitende bus, tussenkomst van de chauffeur is niet meer nodig. Via de app krijgt de reiziger een melding of de aansluitende bus kan wachten. Zo voorkomt Hermes dat een aansluitende bus weg rijdt vanaf een overstappunt op het moment dat een vertraagde bus met reizigers die willen overstappen daar net aankomt.

De Breng trein Arnhem-Nijmegen scoorde een 7,4, net zoals in 2015. Ook hier een stabiel beeld, al gaven de reizigers hogere cijfers voor informatie algemeen (van een 7,3 naar een 7,6) en informatie bij vertragingen (van een 5,9 naar een 6,3). Hermes werkt nauw samen met het dienstencentrum reisinformatie van NS, waar voortdurend wordt gewerkt aan innovatie van de reisinformatie. Uit de cijfers blijkt dat de reizigers deze verbeteringen waarderen. Hoger dan een 8 scoorden de aspecten “Zitplaats” (8,2) en “Gemak instappen” (8,6).

Terug