De klantwaardering van het streekvervoer van Connexxion in Zeeland is op alle verschillende deelitems in 2016 gestegen. Ook het algemeen oordeel is gestegen van een 7,3 naar een 7,5.


Het positieve beeld is goed te zien op het onderdeel punctualiteit met een score van een 7,4.Het gemak van het instappen wordt beoordeeld met een 8,6 en zitplaats en schoon materieel krijgen van de reizigers een 8,7 en een 7,4. Reizigers waarderen de toegankelijke bussen duidelijk! Ook de vriendelijkheid en rijstijl van de buschauffeurs valt positief op. Deze worden met respectievelijk een 7,9 en een 7,7 beoordeeld. Dat is beide 0,3 punt hoger dan het landelijk gemiddelde. De sociale veiligheid stijgt van een 7,7 naar een 7,9.

Het geeft ons een goed gevoel dat onze reizigers onze service en ons aanbod beter zijn gaan waarderen” aldus Willem Jan Brands, rayonmanager Zeeland. “We geven gerichte aandacht en we gaan er alles aan doen om ook in 2017 deze mooie waardering opnieuw waar te maken en volgend jaar nog hoger te scoren”.

Gebruikersgemak OV-chipkaart

Reizigers zijn ook meer tevreden over het gebruik van de OV-chipkaart. Voor het gebruiksgemak van de OV-chipkaart en het gemak van het kopen van een vervoerbewijs geven zij nu een 8,6 opzichte van het landelijk gemiddelde van 8,1.

Waardering informatie bij vertragingen gestegen met maar liefst 0,5 punt
Met een stijging van maar liefst 0,5 punt scoort Connexxion in Zeeland een 5,5 als het gaat om informatie bij vertragingen. Deze verbetering is onder andere te danken aan het uitrollen van een aantal nieuwe services met betrekking tot actuele informatie over verstoringen. Een andere verbetering is dat men in de Connexxion-app een slimme reisplanner voor alle soorten openbaar vervoer in Nederland vindt. Zo zijn altijd de actuele vertrektijden van Connexxion snel te vinden, dus ook bij vertraging. Ook kunnen reizigers haltes en buslijnen als favoriet instellen en een push-bericht ontvangen als er wijzigingen of verstoringen op een (vaste) buslijn zijn. De app is gratis te downloaden.


Over het onderzoek

De OV-Klantenbarometer is het klanttevredenheidsonderzoek in het regionale openbaar vervoer. Het wordt jaarlijks gehouden; in het najaar van 2016 voor de zestiende maal. Het onderzoek is gehouden in 70 onderzoekgebieden, die samen het gehele regionale openbaar vervoer omvatten. In een steekproef van 6.559 bus,-tram-,metro, treinritten en ferry-overtochten vulden 82.352 reizigers een enquêteformulier in. Het onderzoek is uitgevoerd door I&O Research, in opdracht van CROW-KpVV. CROW-KpVV is onderdeel van CROW, kennisplatform voor infrastructuur, verkeer, vervoer en openbare ruimte.

Terug