De klantwaardering van de reizigers voor het streekvervoer van Connexxion (voorheen Veolia) in Haaglanden is gestegen van 7,6 naar 7,7 en hiermee terug op het niveau van 2014. Dit blijkt uit de resultaten van de landelijke OV-Klantenbarometer 2016 die vandaag bekend zijn gemaakt. De landelijke gemiddelde waardering kwam uit op een 7,6.


Vriendelijkheid en rijstijl

Wat opvalt in de resultaten is dat de vriendelijkheid en rijstijl van de buschauffeurs wederom goed scoren. Deze worden in Haaglanden beoordeeld met respectievelijk een 7,9 en een 7,5 en dat is ruim boven het landelijke gemiddelde van 7,6 en 7,4. Het algemene klantoordeel op Informatie en veiligheid stijgt door naar een 7,9 en dat stemt Connexxion tevreden.

Reisinformatie

De waardering voor informatie algemeen is verder gestegen naar een 7,6 (was 7,3) Specifieke waardering voor de informatie vertragingen scoort een 5,3 en komend jaar zal Connexxion zich verder inspannen om reizigers in Haaglanden te attenderen op de vernieuwde Connexxion-app. Hierin is het mogelijk om altijd de actuele vertrektijden snel te vinden, dus ook bij vertraging. Ook is het mogelijk haltes en buslijnen als favoriet in te stellen en een push-bericht te ontvangen als er wijzigingen of verstoringen op een (vaste)buslijn zijn. De app is gratis te downloaden. Goed om te zien dat de overstaptijd al zeer goed scoort met een 6,6 (boven het landelijke gemiddelde)

Gebruikersgemak OV-chipkaart

Reizigers in Haaglanden zijn positiever over het gebruik van de OV-chipkaart. Voor het gebruiksgemak van de OV-chipkaart geven zij nu een 8 en dat komt in de buurt van het landelijke gemiddelde. Gemak kopen vervoerbewijs/laden scoort eveneens een 8 en dat is boven het landelijke gemiddelde (7,8)

Beleving

Positieve ontwikkelingen ook als het gaat om de beleving van de reiziger. Op het item rustig scoort Connexxion een 6,8 en dat afgezet tegen een landelijk gemiddelde van 6,4.

Over het onderzoek

De OV-Klantenbarometer is het klanttevredenheidsonderzoek in het regionale openbaar vervoer. Het wordt jaarlijks gehouden; in het najaar van 2016 voor de zestiende maal. Het onderzoek is gehouden in 70 onderzoekgebieden, die samen het gehele regionale openbaar vervoer omvatten. In een steekproef van 6.559 bus,-tram-,metro, treinritten en ferry-overtochten vulden 82.352 reizigers een enquêteformulier in. Het onderzoek is uitgevoerd door I&O Research, in opdracht van CROW-KpVV. CROW-KpVV is onderdeel van CROW, kennisplatform voor infrastructuur, verkeer, vervoer en openbare ruimte. 

Terug