De klantwaardering van de reizigers voor het streekvervoer van Connexxion in Voorne-Putten en Rozenburg blijft stabiel op een 7,6 met een flink aantal hoger scorende items. Dit blijkt uit de resultaten van de landelijke OV-Klantenbarometer 2016 die vandaag bekend zijn gemaakt. De landelijke gemiddelde waardering kwam eveneens uit op een 7,6.


Vriendelijkheid en rijstijl

Wat opvalt in de cijfers is dat de vriendelijkheid en rijstijl van de buschauffeurs wederom goed scoren. Deze worden beoordeeld met respectievelijk een 7,8 en een 7,7 en dat is ruim boven het landelijke gemiddelde van 7,6 en 7,4.

Reisinformatie

De waardering voor informatie algemeen is verder gestegen naar een 7,6 (was 7,3) Specifieke waardering voor de informatie vertragingen stijgt door van een 5,3 naar een 5,5. Het komende jaar zal Connexxion zich verder inspannen om reizigers te attenderen op de vernieuwde Connexxion-app. Hierin is het mogelijk om altijd de actuele vertrektijden snel te vinden, dus ook bij vertraging. Ook is het mogelijk haltes en buslijnen als favoriet in te stellen en een push-bericht te ontvangen als er wijzigingen of verstoringen op een (vaste)buslijn zijn. De app is gratis te downloaden.

Gebruikersgemak OV-chipkaart

Reizigers zijn positiever over het gebruik van de OV-chipkaart. Voor het gebruiksgemak van de OV-chipkaart geven zij nu een 8,3; een stijging van 0,2 punt. Het landelijk gemiddelde scoort hier een 8,1. Gemak kopen vervoerbewijs/laden laat een zelfde plus zien, van 7,7 naar 7,9 en ook dat is boven het landelijke gemiddelde.

Beleving

Positieve ontwikkelingen ook als het gaat om de beleving van de reiziger. Op het item rustig scoort Connexxion een 7,0 en dat afgezet tegen een landelijk gemiddelde van 6,4

Over het onderzoek

De OV-Klantenbarometer is het klanttevredenheidsonderzoek in het regionale openbaar vervoer. Het wordt jaarlijks gehouden; in het najaar van 2016 voor de zestiende maal. Het onderzoek is gehouden in 70 onderzoekgebieden, die samen het gehele regionale openbaar vervoer omvatten. In een steekproef van 6.559 bus,-tram-,metro, treinritten en ferry-overtochten vulden 82.352 reizigers een enquêteformulier in. Het onderzoek is uitgevoerd door I&O Research, in opdracht van CROW-KpVV. CROW-KpVV is onderdeel van CROW, kennisplatform voor infrastructuur, verkeer, vervoer en openbare ruimte.

Terug