PERSBERICHT- Het cliëntenvervoer zit al enige tijd in zwaar weer. De vergoeding van de zorgkantoren is onvoldoende om cliënten kostendekkend van en naar school of werk te vervoeren. Dat levert zowel zorginstelling De Hartekamp Groep als Connexxion jaarlijks een tekort op. Vanuit het tekort heeft Connexxion, in samenwerking met de Hartekamp Groep, een online service ontwikkeld waar cliënten zich veel eenvoudiger kunnen (laten) aan- en afmelden voor vervoer. Deze nieuwe online-service heet 'Reisportaal'.


Mark maakt gebruik van Reisportaal en is heel positief. “Vroeger moest je altijd bellen en wist je nooit hoe laat de taxi zou komen. Nu kan je een rit aanvragen, afzeggen, zien hoe laat de bus of taxi komt, aangeven hoe lang je weg blijft en je ziek melden. Je kunt zelfs zien hoe laat je bent ingestapt of uitgestapt. Het enige wat je moet doen is je bij het systeem aanmelden.”

Voordelen

Een hele verbetering omdat mensen hun vragen niet meer telefonisch hoeven door te geven. Dat vermindert fouten en miscommunicatie. Hierdoor komt een chauffeur niet meer voor niets op een adres, of nog erger komt niet opdagen terwijl die wel verwacht werd. Routes plannen is een stuk eenvoudiger en we rijden minder kilometers. De kosten gaan omlaag en ontzien het milieu meer. Duurzaam ondernemen is een belangrijk aandachtspunt voor Hartekamp Groep.
Het Reisportaal biedt nog meer mogelijkheden. Op dit moment zijn die mogelijkheden nog in de ontwikkelfase.

Product op maat

De Hartekamp Groep werkt al lang samen met Connexxion omdat ook de vervoerder bewuste keuzes maakt voor een kwalitatief goed product, met goed opgeleide mensen, voor een redelijke prijs. Vanuit die lange relatie was de stap naar ontwikkeling van Reisportaal snel gezet. Jan Bauer, voorzitter Raad van Bestuur Hartekamp Groep: “Het is een unieke kans om aan de wieg te staan van een mooi product op maat voor de cliënt en andere betrokkenen in het vervoer, zoals: begeleiders, ouders, planners en chauffeurs. Natuurlijk loop je ook tegen kinderziektes aan. Maar het samen doorlopen van zo’n traject versterkt de banden tussen beide organisaties en geeft inzicht in elkaars wereld. Daarbij zijn we het aan de samenleving verplicht om met oplossingen te komen voor de hoge vervoerskosten.”

Dicky Sijpkens, regiomanager van Connexxion, krijgt energie van deze samenwerking. “Het is mooi om met dit soort initiatieven het vervoer te verbeteren en te werken aan een toekomstbestendig product dat zichzelf op termijn terugverdient.”

Terug