Met een rapportcijfer van 7,6 scoort Connexxion gelijk aan het landelijke rapportcijfer. Klanten waarderen de Informatie en Veiligheid in de Connexxion-gebieden zelfs met een mooie 7,8. Reizigers zijn daarnaast enorm tevreden over de OV-chipkaart, die krijgt een 8,1.


Deze cijfers zijn vandaag bekend gemaakt door CROW-KpVV Klantenbarometer. Deze barometer is een grootschalig landelijk onderzoek naar de mening van de reizigers over het stad- en streekvervoer. De algemene waardering van het regionale openbaar vervoer stijgt naar een nieuwe hoogte, namelijk een 7,6. Vorig jaar was dat een 7,5.
Connexxion verzorgde in 2016 in 14 concessies het Openbaar Vervoer. Alle Connexxion-gebieden scoorden een 7,5 en hoger voor het algemeen oordeel over het OV. Er werden zelfs een paar achten gegeven voor Informatie en Veiligheid (Noord-Holland Noord, Haarlem/Ijmond en Zeeland. De Valleilijn en Gooi- en Vechtstreek scoorden voor dat onderdeel zelfs een 8,1.

Lees de persberichten van de regio's hier

Opvallend

De cijfers voor het stadsvervoer Almere zijn opvallend hoog en daar is Connexxion trots op. Ondanks een aantal ernstige incidenten, waarbij het personeel ook tijdelijk het werk heeft neergelegd, wordt de Veiligheid en Informatie beloond met een 7,6, een tiende punt hoger dan vorig jaar. De algemene waardering voor Almere was een 7,8. Het algemeen oordeel over de Valleilijn (Trein Amersfoort-Ede) steeg met drie tiende punt, een prachtig resultaat.

Zaanstreek heeft de leidende positie in het streekvervoer weer terugveroverd, met een waardering van 7,8. Ook Noord-Holland Noord kreeg een hoge waardering, een 7,7, waarbij het jaar ervoor nog een 7,4 werd gescoord. Gooi- en Vechtstreek en Haarlem-Ijmond scoren ook een 7,7

R-net lijn 300 en 301 kreeg een 8,0 voor Informatie en Veiligheid. Het rijcomfort daalde met een tiende punt, dit is mogelijk te verklaren door het grote aantal reizigers. Vanaf december 2017 start Connexxion in Amstelland-Meerlanden een nieuwe concessie waarbij duurzaamheid (100 elektrische bussen) en hogere frequentie (bussen vertrekken zeer kort na elkaar) de boventoon voeren. De reizigersgroei die nu al in dit gebied te zien is, zal Connexxion met nieuw en groter materieel én een hogere frequentie goed kunnen opvangen.

Onderzoek klanttevredenheid

De OV-klantenbarometer wordt uitgevoerd door CROW-Kennisplatform Verkeer en Vervoer (KpVV).
In het najaar van 2016 zijn in 70 onderzoeksgebieden enquêtes gehouden in het gehele regionale openbaar vervoer. In een steekproef van 6.559 bus-, tram-, metro-, treinritten en ferry-overtochten vulden 82.352 reizigers de enquêtes in.
Meer informatie: www.ovklantenbarometer.nl

Terug