Afgelopen weekend verscheen het blad Transformers 200 van het Financieel Dagblad. Met deze nieuwe jaarlijkse ranglijst wordt gekeken naar de digitale transformatie van de grootste Nederlandse ondernemingen. De top van Transdev werd voor deze uitgave geïnterviewd over de digitalisering in de wereld van het openbaar vervoer. In het artikel waren Bart Schmeink (CEO), Eric van Eijndhoven (directeur Connexxion OV) en Peter Krumm (hoofd strategie, innovatie en businessintelligence) aan het woord. Een korte samenvatting.

Data driven werken

Volgens CEO Bart Schmeink gaat de digitale transformatie in het openbaar vervoer nog sneller dan verwacht. Het tempo waarin de veranderingen in deze wereld plaatsvinden, ligt enorm hoog. De afgelopen jaren is er al veel veranderd. De doelstellingen die we hadden voor de afgelopen drie jaar zijn behaald. Dit is slechts het begin, de komende jaren gaan openbaar vervoer en mobiliteit fundamenteel transformeren. Eric van Eijndhoven stelt dat technologie gaandeweg een integraal onderdeel van de bedrijfsvoering wordt. Door intensief gebruik van data en nieuwe technologie komt slimmere en duurzame mobiliteit van de grond.

Vraag-gestuurd OV

Door het gebruik van data is het gemakkelijker sturen op wanneer er vervoer nodig is. Het aantal voertuigen wordt aangepast aan de pieken en dalen in de reizigersaantallen. Algoritmen maken van te voren duidelijk hoeveel mensen op welk moment met het openbaar vervoer zullen reizen en zo wordt de vervoersvraag voorspeld. Op basis hiervan gaan we steeds meer richting vraag-gestuurd openbaar vervoer. De bushalte waar eens per halfuur een lege bus voorbij rijdt, wordt verleden tijd.

Emissie-vrij rijden

Een grote omslag op de weg naar duurzaamheid is emissie-vrij rijden. Ook hiervoor is de digitalisering van groot belang. Er gaan bij Schiphol honderd elektrische bussen rijden, en uiteindelijk zal 90% van het vervoer zonder emissie zijn. Omdat de elektrische bussen nog niet de hele dag achter elkaar kunnen rijden, vereist dit slimme planning. Door de combinatie van piekmomenten in het reizigersaanbod en de data, maken algoritmen het nu mogelijk om heel precies te plannen. Zo zijn er altijd genoeg bussen opgeladen. Er wordt op deze manier doorlopend de meest efficiënte route berekend. Duurzame mobiliteit zal zich door nieuwe technologie steeds blijven verbeteren.

Het volledige artikel is te lezen op www.fd.nl

Terug