Op maandagochtend 4 september was Transdev CEO Bart Schmeink te gast bij BNR Nieuwsradio. Hij praatte er over het chauffeursvak en het dreigende chauffeurstekort (“We doen er alles aan om dat op te vangen”), zero emission (“De transitie moet sneller”) en de mobiliteitsmarkt (“De auto wordt steeds minder aantrekkelijk”). Onderstaande is een samenvatting van het radio-interview dat hier terug te beluisteren is. 


(Bron: BNR.nl) Er dreigt een tekort aan buschauffeurs, maar volgens Bart Schmeink, ceo van Connexxion, hoeven we niet te vrezen voor stilstaande bussen. De transitie binnen de sector is in volle gang. We gaan volgens hem naar een vraaggestuurde mobiliteitsmarkt, met zero-emissie elektrische bussen, nog voor 2030.


Meer service

De komende jaren gaat bij Connexxion 40 procent van de buschauffeurs met pensioen, maar daar gaat het bedrijf niet op wachten. Ze doen er nu al alles aan om dat verlies op te vangen. 'Daarnaast realiseren we ons dat het vak enorm verandert', zegt ceo Bart Schmeink. Hij doelt daarmee onder andere op de komst van de zelfrijdende bus. 'De nadruk zal minder op het rijden en meer op het verlenen van service komen te liggen.'

Aanbod door vraag

Volgens Schmeink gaat de transitie van de sector de komende jaren op drie niveaus plaatsvinden. 'Eerst moeten we naar zero emissie, dan zullen we steeds meer naar vraaggestuurde mobiliteit moeten en dan komt de focus te liggen bij zelfrijdende bussen. We gaan steeds meer naar één vraaggestuurde mobiliteitsmarkt: vervoer op oproepbasis. Daarbij wordt de auto steeds minder aantrekkelijk.'

Elektrische toekomst

Volgens Schmeink ligt het bedrijf qua duurzaamheid voor op schema en rijden ze ruim voor 2030 geheel emissie-vrij. Connexxion koos voor elektrisch rijden - en niet waterstof of mierenzuur - en Schmeink gelooft nog altijd dat daar ook de toekomst ligt. 'Al blijft het een gok, dat is het risico als je ervoor kiest om first mover te zijn. De chauffeurs zijn alvast blij, vertelt hij, zij maken er onderling een sport van om zo zuinig mogelijk te rijden. Daarbij is het rijden op de bus bijna een soort game geworden. Maar wel eentje waarvan de gewonnen punten in het echt leven voordelen opleveren. 'We werken met een bonusprogramma als extra stimulans.'

Terug