(Haarlems Dagblad, 23 oktober 2017) - ,,Mensen in mijn omgeving dachten eerst dat ik een grap maakte, toen ik vertelde dat ik buschauffeur zou worden”, zegt Rowena Heesbeen (25).


Het was een beroep waaraan ze nog nooit had gedacht. ,,Het beeld was toch: als je niets kunt, kun je altijd nog buschauffeur worden.” De vader van haar ex-vriend vond het wel wat voor haar. ,,Ik had in korte tijd mijn motorrijbewijs gehaald en heb een goed inzicht in het verkeer. Eerst kon ik me er niets bij voorstellen, maar nu vind ik het veel leuker dan ik had verwacht.”




Niet alleen voor mannen 

Heesbeen zit met collega Agnes van Dijk aan tafel om te vertellen over hun keuze voor een beroep waarbij veel mensen nog altijd denken aan ’mannen met een dikke buik en een snor’ en niet aan een vrouw. ,,Er zouden meer vrouwen chauffeur moeten worden”, vinden ze. Ze zijn duidelijk enthousiast, het ene voorbeeld na het andere verhaal vliegt over tafel. ,,Je hebt goede communicatieve vaardigheden nodig en je moet kunnen inspelen op wat er in het verkeer gebeurt.” ,,We worden als ’queen bees’ behandeld door de oudere collega’s. Ze dragen je tas en halen koffie’’, lacht Van Dijk. Zij volgde in juni de opleiding om buschauffeur bij Connexxion te worden en zit nu drie maanden op de bus. ,,Ik ben 47 en dan kom je nauwelijks nog aan de bak. Een vriendin wees me op de vacature en het opleidingstraject. Het klonk bijna te mooi om waar te zijn. We krijgen een groot deel van de opleiding vergoed en als we achttien maanden via uitzendbureau Consolid hebben gewerkt, komen we in dienst van Connexxion.”


Baangarantie 

Met dat opleidingsprogramma en de baangarantie wil het vervoersbedrijf het tekort aan honderden buschauffeurs aanpakken. Van Dijk en Heesbeen zien de voordelen van een vrouw achter het stuur. ,,Het gezegde ’vrouw achter het stuur, bloed aan de muur’ gaat echt niet meer op. Het komt voor dat passagiers als ze uitstappen helemaal helemaal naar voren in de bus lopen, om ons een compliment te geven. ’Jullie rijden beter dan de mannen’, krijgen we dan te horen”, zegt Heesbeen.

Goede sfeer in de bus

Ze merken dat een vrouw achter het stuur een goede invloed heeft op de sfeer in de bus. ,,We benaderen de mensen die in de bus stappen heel positief en dan merk je dat je dat ook terug krijgt. We komen heel schattig over, maar mensen merken al snel dat we ons mondje klaar hebben en ons mannetje staan.” Iedere rit is daarin heel anders, merken ze. ,,Dat komt door het contact met de passagiers. Dat bepaalt voor een groot deel de sfeer in de bus.”

Vrijheid

Hoewel chauffeurs gebonden zijn aan de dienstregeling van de bus, hebben ze genoeg vrijheid, vinden ze. ,,Je komt veel buiten en er is geen baas die aan je bureau staat om in de gaten te houden of het wel goed gaat. En misschien wel het allerleukste: je werk is klaar als je naar huis gaat.”

Terug