Transdev CEO Bart Schmeink gaf op 17 augustus een interview aan Trouw over in-en uitchecken met de mobiele telefoon in het openbaar vervoer. Hieronder is een deel van het interview te lezen. Kijk voor het volledige bericht op trouw.nl.

In- en uitchecken in het openbaar vervoer met je mobiele telefoon wordt nog voor het eind van het jaar mogelijk. Tenminste, voor circa 10.000 van de klanten van telecomaanbieders Vodafone en KPN. De Nederlandse OV-sector gaat op bescheiden schaal het zogeheten 'Smart OV' uitrollen. Voorlopig worden alleen voltarief reizen gefaciliteerd.

Dat zegt Bart Schmeink, voorzitter van Coöperatie Openbaar Vervoerbedrijven en directeur van OV-bedrijf Connexxion in een interview met deze krant. Hiermee zetten de OV-bedrijven en de twee telecomaanbieders een belangrijke stap in de modernisering van betaalmethodes in het openbaar vervoer.

Het onderhandelen met telecombedrijven over Smart OV was en is niet altijd even makkelijk. "Telecombedrijven hebben grote sommen geld betaald voor hun licenties. En vragen zich dus vooral af wat zij eraan kunnen verdienen. Terwijl wij denken dat het voor hen juist een aanwinst kan zijn, waarmee ze de klant kunnen plezieren. Gelukkig zijn er sinds kort positieve ontwikkelingen bij KPN en Vodafone."

Touwtrekken

Of het in 2017 ook gaat lukken reizigers te laten betalen via de bankpas, zoals de sector eerder voorspiegelde, is onzeker. OV-bedrijven willen wel en de technische mogelijkheden zijn er, maar banken zijn terughoudend. Als het al lukt om volgend jaar het betalen via bankpas en smartphone in te voeren, dan zal dat waarschijnlijk slechts kunnen bij één bank, zegt Schmeink. "We zijn nog aan het touwtrekken met de banken. En dat kost energie. Wij mikken op 2017, maar als het ligt aan de banken duurt het nog tot 2019 voordat mensen met hun bankpas kunnen betalen in het openbaar vervoer. Wij vinden dat niet acceptabel als je bedenkt dat de technologie gewoon beschikbaar is."


Terug